03 mars 2006

Kunde inte hålla mig. Det bidde en blogg för mig också.

Du kanske undrar över blognamnet. Det gör jag också... Nä, skojar, jag försökte lägga upp lite andra namn men alla var upptagna. Sen funderade jag över innehållet i bloggen, och precis som det står i rubriken så kommer den nog att fyllas med en del text som ramlar ur mitt huvud. Och så kommer det vara bilder på saker som jag gör. När jag ska beskriva min hobby för folk känns det lite svårt.

- Jag håller typ på med papperspyssel, en del kallar det för Scrapbooking.

Sen är det inte alla som fattar vad det är. Jag snårar in mig i beskrivningar om fotoalbum som är fint dekorerade. Låter rätt tråkigt. Och så undrar då folk över hur många album jag gjort. Inget. Då blir det liksom ännu mer konstigt. Jag förklarar att jag jobbar med papper, snören, färg och sånt och gör gratulationskort, paketinslagningar, böcker, lådor, askar och sånt. Fast lådor och askar gör jag i plast. Jag gör rätt mycket i plast. Har en jättefin lamineringsmaskin som jag senast använde för att göra en fint fodral att ha busskortet i.

Å så undrar då folk varför jag kallar det för papperspyssel om det nu är så mycket plast i sakerna jag gör. Jaha, så vad ska man då kalla hobbyn. Bara "pyssel". det säger ingenting. "Scrappa" kan man säga, men det visar ju inte heller på vad man gör.

Så till slut bestämde jag mig för att ta till min Pippihjärna och hitta på nåt ord för allt mitt pysslande, även skrivandet. Pippi är rätt bra. Hon tycker ju att man får mestämma allt själv liksom. Så då bara dök ordet upp; pippilotter - saker från mitt huvud och mina händer.

Känner mig rätt nöjd med dagens bedrift att berika världen med ännu ett ord. Så det så.
Danielle Makowsky

Inga kommentarer: