13 maj 2007

Schlagermedicin

Även om slutresultatet för Sveriges del kanske inte blev som medierna förväntat så var det ändå drygt tre härliga timmar med glamor och fest.


Befann mig i någon slags koma under 48 timmar dessförinnan. Ibland är det kanske bästa sättet att hantera omvärlden och mig själv när händelser runt omkring slår undan benen på en. Har lite svårt att snabbt svänga humör och viljekrafter ibland när stora saker händer som påverkar en både proffessionellt och privat. Det är då längtan efter en varm famn att krypa upp i gör sig påmind, och eftersom den inte finns så blir det så tomt. Ensamheten blir liksom ännu större när det inte finns stöd någonstans och man kanske dessutom förväntas uppfylla andras behov. Men, jag landar alltid på fötterna och vaknar upp med ett glatt humör och blommor i sinnet.


Så efter komastadiet piffade jag till mig och knatade iväg till baren där årets schlagergäng skulle samlas för att ha en helkväll. Några av tjejerna hade som tradition att skåla vid varje tonartshöjning. Självklart tyckte vi alla att det var en mycket bra idé. Fick genast min logistikhjärna att vakna. Hittade ett kvitto i min väska som fick bli underlag för tabellkryssande. Vi förde protokoll på vilka låtar som hade tonarthöjning (10 st), vilka som hade dansare med på scen (11 st) och hur många som hade musiker eller kör med sig (14 st). Sista låter prickade in alla tre kategorier. Det blev ett himlans skålande och skrålande, dansande i försök att efterlikna en del korreografier. Inför nästa år ska vi göra en lista med fler saker att pricka in, som till exempel kläder, nakenchocker och sånt. Kanske göra en skala på snyggaste artist. Det blir liksom lite roligare tävling än att se före detta öst heja på sina grannar. Tja, vi ska väl inte säga nåt för den delen, norden röstade rätt bra på sig själva också.


Men Maria som vann hade i alla fall en bra kommentar och det är att man ska lyssna på musiken och att det ska avgöra, inte vilka kläder man har på sig eller vilken show man gör. Kan det ha varit en pik kanske till ett av hennes grannländer.


I vilket fall som helst så är musik och fest, glitter och glamor och lite skumpa på det, en bra medicin när humöret behöver komma på topp.

Listan som vi knåpade ihop under kvällen

1 kommentar:

Fanny sa...

Wow vilken kväll du verkar ha haft! :-) Själv var jag helt slut efter marknaden och somnade under omröstningen :-(