18 mars 2007

Aubergine och köttfärsgratäng

Dagens middag och luncher några dagar framåt. Kanske inte en så visande bild på min senaste uppfunna maträtt. Glömde att ta bild på den vackra uppläggningen med sallad innan jag åt upp den...

Lager 1
Aubergine i skivor, lite salt och citronolivolja. I ungen 20 min

Lager 2
Kidneybönor, rödlök och grön paprika

Lager 3
Köttfärssås fixad i panna först. Köttfärs, massa vitlök, rödlök, sambal oelek, salt, peppar, krossade tomater, en skvätt vin samt färsk basilika och timjan.

Lager 4
Mozzarella

I ugnen ca 15 min. Det blev sååå gott. Ska sätta ihop en liten kokbok med de rätter som jag kommer på och gillar. En hel del har sitt ursprung från något recept men jag har lite svårt att följa dessa strikt så det blir alltid en ny variant. Tänkte använda kokboken för mitt minne som är bra men väldigt kort. Lätt att ta fram kokboken sen när inspirationen tryter.

2 kommentarer:

Fanny sa...

Mums!

Botilda sa...

Tack för middagstipset! Det låter supergott och ska prövas i veckan.