22 oktober 2007

Fisk under täcke, en makalöst god rätt



Jag säger bara oj såååå gott. Sällan har jag smakat något som tilltalar smaklökarna så. Synd att ensam avnjuta denna rätt.
Så här lagar man till den:
Ta en knippa förväld sparris och lägg i botten på en ugnsfast form. Jag skar sparrisen i lite mindre bitar. Över sparrisen läggs ett lager strimlad kallrökt lax, ca 100 gr. Sen kan man välja fisk hur man vill, kanske torsk eller sej men jag tog färsk lax, ungefär 500 grram. Skär laxen i bitar och lägg över den kallrökta laxen. Ta fram en bunke och klipp ner 1 dl gräslök, lägg i 1-2 tsk dijonsenap, släng i 2 dl riven parmesan och häll över drygt 2 dl grädde. Blanda och häll sedan över fisk och sparris. In i ugnen ca 25-30 minuter på 200 grader. Voilá, en smaksensation utan dess like och det bästa av allt, det tog ungefär 7 minuter att fixa till den.

2 kommentarer:

K sa...

Åh, vad gott det där lät!

fanny sa...

Jag kan intyga att det ÄR lika gott som det låter och ser ut :-D